Etusivu TerveysKauneusLaihdutuskuuriLaihdutuskuureja

 

 

 

 

Karppaaminen

Laihduttaminen, nopea laihdutus, laihdutuskuurit ja laihdutusohjelmat, painonpudotus ja dieetit

 

Laihdutussivuston sisältö:

Laihdutus-etusivu

Kaloritaulukko

Laihdu nopeasti

Laihdu ilman nälkää

Dieettiruokareseptit

Aineenvaihdunta-dieetti

Aineenvaihdunta-ruoka

Atkinsin dieetti

ENE-dieetti

+55 dieettiviikko

Kaalisoppa-dieetti

Lentoemon dieetti

5:2-laihdutus

Montignac-dieetti

VHH-dieetti

Yön yli dieetti

Muut laihdutuskuurit

Viikon ruokalista

Alkoholin kalorit

Hiilari-taulukko

Kaloritaulukko

Kaloreita ateriaryhmittäin

Tulosta ruokapäiväkirja

Jouluruokien kalorit

Syömällä iho kauniiksi

LIIKUNTA:

Kahvakuulatreenit

Vatsaliike

Zumba video

Selkä- vatsalihasliikkeitä

Jenkkakahvat-blogi

 

 

  

 
  Antti Heikkilän tehokkaat vinkit karppaamiseen

 

  Monet odottavat vähähiilihydraattisen ruokavalion pudottavan ylimääräisiä kiloja nopeastikin, mutta kaikilla paino ei lähde laskuun.

1. Rajoita hiilihydraatteja tarpeeksi

Vähähiilihydraattinen ruokavalio perustuu siihen, että elimistö polttaa rasvaa, kun se ei polta ravinnosta saatua hiilihydraattia.
Mikäli rasva halutaan palamaan, hiilihydraatteja ei saisi syödä yli 60 grammaa päivässä.

Sata grammaa leipää ylittää jo päivittäisen rajan, ja vastaa hiilihydraattiarvoiltaan jopa kolmea kiloa kaalia.

Hiilihydraattimäärän ei kuitenkaan tarvitse olla nollassa, esimerkiksi tiettyjä kasviksia ja vihanneksia voi huoletta syödä.

2. Vältä tärkkelystä

Tärkkelyspitoinen ruoka sisältää paljon hiilihydraatteja. Esimerkiksi peruna, pasta, riisi, puurot, murot ja leivät tulisi jättää kokonaan pois ruokavaliosta. Joissakin kasviksissa on myös reilusti hiilihydraatteja.

Punaisella listalla on muun muassa maissi.

3. Ole kärsivällinen

Joillakin vähähiilihydraattinen ruokavalio toimii painonpudotuksessa välittömästi, joillain taas tulokset eivät näy heti. Karppauksen pitäisi alkaa toimia kunnolla noin kuuden viikon kuluttua aloituksesta.

4. Valitse viisaasti

Maanalaiset juurekset, kuten lanttu ja nauris sopivat hyvin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Mikäli uunilohi tai possunkyljys kaipaa vierelleen lisäkettä, vaihda perunamuusi esimerkiksi kukkakaalipyreeseen. Joukkoon voi sekoittaa myös parsakaalia, joka sopii mainiosti karppaajalle.

5. Luovu hedelmistä

Hedelmät sisältävät paljon sokeria, eivätkä sovi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Suomalainen talviomena tai pari ruokalusikallista marjoja ei kaada karppaajan ruokavaliota, mutta esimerkiksi banaaniin ei kannata kajota. Hedelmäksi luokiteltava avokado sen sijaan sopii ruokavalioon loistavasti.

6. Syö kohtuudella

Päivässä ei tarvitse syödä enempää kuin kolme ateriaa, mikäli toteuttaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Monet karppaajat sortuvat syömään liikaa, minkä vuoksi paino ei putoa. Syö vain sen verran, että olet kylläinen. Vaikka rasva palaa, paino ei laske, jos syö yli kulutuksen.

7. Kiinnitä huomiota rasvoihin

Paino voi junnata myös siksi, että rasvankäyttö on liiallista. Karppaajan kannattaa hyödyntää rasvaisia lihoja, joista eläinrasvaa saa automaattisesti. Yleensä rasvaiset lihanosat ovat myös edullisimpia.

Lisäksi ruokavaliossa voi käyttää voita, oliiviöljyä tai kookosrasvaa, mutta kaikkia kohtuudella.
 

Lähde: Iltasanomat.fi

 

Syö hyvin ja laihdu hyviä hiilareita syömällä!

Kiinnostuitko?

Katso Montignacin-dieetti