EtusivuHarrastusKartat & sääKauneusOma rahaPerhe & kotiTerveysMatkailuViihde

 

 
 
  Syö ihosi terveeksi

   

 

Ikääntyminen hidastaa ihon uudistumista ja aineenvaihduntaa. Vuosikymmenien auringonotto näkyy usein pigmenttiläiskinä ja muina vaurioina iholla, tupakointi varhain ilmenevinä hienoina hiusryppyinä ja ihon sameutena. Auta ihoasi selviytymään ikääntymisen mukanaan tuomista muutoksista luonnon omilla vitamiineilla ja antioksidanteilla.

 

Pavut

Pavut ovat luonnon pieni ravintoihme, jolla voi osin korvata ruokaympyrän lihatuotteita. Soijapapua pidetään erityisesti ikääntyvälle naiselle sopivana, ja se sisältääkin runsain määrin isoflavoni-nimistä kasviestrogeenia, joka voi hidastaa hormonitoiminnan muutosten aiheuttamia haittoja niin iholla kuin muuallakin kropassa. Kuitenkin kaikki pavut ovat maukkaita ja vähäkalorisia B-vitamiinien, antioksidanttien sekä hyvänlaatuisten proteiinien lähteitä, joita kaikkia ikääntyvä iho kaipaa pysyäkseen hyväkuntoisena ja hehkeänä. Esimerkiksi isoja valkoisia papuja voi käyttää broilerin korvikkeena itämaisissa curryruuissa, kidney-pavut puolestaan tekevät chilipadasta ruokaisan ilman punaista lihaa.

   
Siemenet ja pähkinät

Useimmat siemenet ja pähkinät sisältävät runsaasti E-vitamiinia, joka on vahva antioksidantti ja jarruttaa monia ikääntymisen vaikutuksia elimistössä, mukaan lukien ihon rapistumista. Yhdessä siemenien ja pähkinöiden sisältämien hyvien rasvahappojen kanssa E-vitamiini vaikuttaa  suotuisasti solukalvojen kuntoon, ja rasvahapot suojaavat ihoa myös kuivumiselta, jolloin pintaryppyjä syntyy vähemmän. Sekoita vaikka oma aamumysli, johon lisäät reilulla kädellä näitä rouskuvia herkkuja. Pähkinöistä puristettuja puhtaita öljyjä voi käyttää ulkoiseenkin ihonhoitoon, joskin rasvaisuutensa takia ne sopivat monille parhaiten yövoiteeksi.

   
Ananas

Alfahydroksi- eli AHA-hapot on tunnettu ihonhoidossa jo pitkään, ja tutkimustenkin valossa ne näyttävät nopeuttavan ihon uudistumista, lievittävän valovaurioita sekä virkistävän  kollageenituotantoa ja siten parantavan ihon paksuutta ja elastisuutta. Ananaksessa AHA-happoja on runsaasti luonnollisessa muodossa, joten ananasta kannattaa lisätä lautaselle, ja voipa ananasmehua halutessaan kokeilla kasvovetenäkin. Iän myötä kasvoilla esiintyy entistä herkemmin myös nesteen kertymisen aiheuttamaa turvotusta, joka ei ole omiaan piristämään yleistä ilmettä, ja nestettä poistavana hedelmänä ananas auttaa tässäkin vaivassa.

   
Paprika

C-vitamiini auttaa ihoa sitomaan kosteutta ja toimii happivaurioilta suojaavana antioksidanttina, ja lisäksi se tehostaa varsinaisena ihovitamiinina tunnetun E-vitamiinin toimintaa. Varsinkin auringossa viihtyvien sekä tupakoitsijoiden iho kaipaa paljon C-vitamiinia. Pulleat värikkäät paprikat ovat loistava C-vitamiinin lähde, ja lisäksi ne sisältävät karotenoideja, jotka ovat tehokkaita antioksidantteja vähentäen esimerkiksi ihon aurinkovaurioiden riskiä. Muista silti aina suojavoide! Monet karotenoidit toimivat myös A-vitamiinin esiasteena, ja A-vitamiinin puutos  näkyy ihon kuivumisena. Paprikat sopivat moneen ruokaan niin raakana kuin kypsennettynäkin. On kuitenkin hyvä huomioida, että C-vitamiini kestää kovaa kuumennusta huonosti.

 

  Lähde:  Ellit 23.10.2012